Selasa, 1 Julai 2008

Berpagi-pagi Dengan Kesabaran

Alhamdulillah pagi ni imam (ayat kursi dan inna fi khalqi..)disusuli dengan tafsir surah Hud ayat 29-37. Ayat2 pengorbanan dan kesabaran Nuh dipukul seakan2 mati, dikafan dengan guni dicampak ke dalam rumahnya tapi keesokan pagi berdakwah lagi. Usianya panjang dan banyak keturunan degil diseru dengan tabah. Ibn Abbas cerita- seorang ayah tua berjalan dengan anak lelakinya bila terserempak dengan nabi Nuh terus berkata 'Hai anakku! jangan kau terpedaya dengan orang tua jahat ini! kehidupannya penuh dengan tipu daya. lalu si anak meminta tongkat si ayah, memukul Nabi Nuh sehingga patah2. Ada juga yang bertindak mencekik Baginda sehingga jatuh pengsan tak bernafas.. bila Baginda sedar hanya lafaz doa.. Allah! Ampunkan ummatku.. mereka masih tak tau.

4 ulasan:

muzaha berkata...

salam muhibbah dan ukhuwwah,
tahniah dah ada blog sendiri. hrap ianya dibina atas dasar iman n taqwa.
jom pi ziarah hak ana punye:

http://ceritaabi.blogspot.com

muzaha berkata...

minta wat banyak tazkirah senang untuk ana rujuk.
syukran

Cintailahi berkata...

waalaikumussalam wbt akhil karim!
syukran ala husni ziaratikum. Alhamdulillah ana dah ziarah laman cerita abi. Banyak maklumat di sana. tq a lot! ana tak jumpa lg benih sawit.. dibekukan penjualannya. uwaaa

Cintailahi berkata...

tazkirah ana ringkas akhi..sekadar penanda aras supaya tak berulang isu yang diperbincangkan. kekadang ana cuti, jadi mengelak dari hilang punca dan titik untuk mula balik ana ada laman blog yang tak seberapa ini sebagai panduan ana.